AutoAdviser.dk

El eller ej? Er de faktisk mere miljøvenlige?

Af Sofus Haaning, Privat bilrådgiver – 15. december 2021

Om du vil passe på miljøet, eller spare penge, så har du måske overvejet at købe elbil. Men er det virkelig så enkelt? Er elbiler mere miljøvenlige end brændstofbiler? Dette blog-indlæg vil gøre dig klogere på denne problemstilling, og på hvilke parametre, der er vigtige at tænke på, når du overvejer om en elbil kan dække dine behov.

Læs også: “El eller ej? Er elbiler billigere end brændstofbiler?

Er elbiler mere miljøvenlige?

Dette spørgsmål har længe været debatteret med mange forskellige konklusioner. Der har længe været en skepsis om, hvorvidt elbiler egentlig er mere miljøvenlige end de velkendte brændstofbiler. Så hvad er den egentlige konklusion? Et simpelt “ja” eller “nej” er desværre ikke et tilstrækkeligt svar. Der er nemlig flere faktorer der har indflydelse på, hvordan biler påvirker miljøet. Det er hovedsageligt produktionen og kørslen efterfølgende.

Produktion
Når man tænker på hvor meget en bestemt bil-type forurener er det vigtigt at inkludere den oprindelige produktion af bilen. Når en bil produceres, udleder produktionsprocessen også en vis mængde CO_2. Kort sagt forurener produktionen af en elbil generelt en smule mere. Dette er på grund af, at produktionen af batterierne til elbiler bruger meget energi. Og det er desværre ikke altid grøn energi der bruges til dette. Udledningen af CO_2 afhænger også af størrelsen på batteriet. Jo større batteri, desto mere forurenende produktion. Dette peger umiddelbart på, at elbiler er mere forurenende end brændstofbiler, i hvert fald under produktionen. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke er batteriet i sig selv der forurener, men produktionen. Dette betyder, at hvis produktionen af batterier til elbiler bliver mere bæredygtig, vil forureningen fra produktionen af elbiler falde betydeligt. Denne forbedring er heldigvis allerede undervejs. VW, for eksempel, har udarbejdet en tabel over udledningen af CO_2 fra vugge til grav, hos tre biler i samme størrelses-klasse:

(FDM)*

Her kan man se at fremstillingen af den nye VW ID.3 er lidt mindre forurenende end fremstillingen af en traditionel VW Golf diesel. Siden analysen er den europæiske strømproduktion blevet lidt grønnere.

Kørsel
Drivmidlet som driver de forskellige typer af biler har en stor påvirkning på hvor meget de forurener under kørsel. Her udleder benzin- og dieselbiler mere CO_2 end elbiler, da de kører på fossile brændstoffer. Elbiler udleder i sig selv ikke noget CO_2 under kørslen, men her er det vigtigt at tage i betragtning produktionen af den strøm som elbiler bruger. Strøm kan nemlig blive produceret “sort”, f.eks. gennem kulkraftværker, eller ”grønt”, f.eks. gennem vindmøller. Din elbils forurening under kørsel afhænger dermed af hvordan den strøm den kører på, produceres. Kører din elbil på “grøn” strøm, bidrager den ikke til forurening under kørsel. Kører den derimod på “sort” strøm, eller på en blanding af sort og grøn strøm, bidrager elbilen en vis mængde til forurening. I Danmark består vores strøm i elnettet af en blanding af grøn og sort strøm. Dog er Danmarks strøm en af de lande med størst andel af grøn strøm i elnettet (FDM). F.eks. vil din elbil forurene mindre hvis den kører på strøm fra Danmark, end strøm fra f.eks. Tyskland (DBR).

Konklusion

Der er ikke et simpelt svar på hvor meget din elbil forurener gennem dens levetid, da det afhænger af mange forskellige faktorer. Kort sagt, som det er i 2021, forurener produktionen af elbiler generelt lidt mere end produktionene af brændstofbiler, pga. batteriernes relativt forurenende fremstillingsmåde. Der er, og bliver, dog forsket en masse i hvordan disse produktionsmetoder kan blive mere bæredygtige. Med tiden vil produktionen af batterier til elbiler kun blive grønnere, hvorimod produktionen af brændstofbiler ikke har lige så stor plads til forbedring. Strømmen i elnettet vil også løbende blive grønnere, i takt med at andelen af strøm fra kulkraftværker udfases (Danskenergi).

Selvom elbiler forurener mere end brændstofbiler i produktionsfasen, forurener de markant mindre efterfølgende. Derfor vil brændstofbiler uundgåeligt blive mere forurenende end elbiler, og denne forskel vil stige jo mere der køres. Elbiler bliver hermed mere miljøvenlige end brændstofbiler, gennem deres levetid, og denne miljøvenlighed vil kun øges i fremtiden i takt med grønnere batteri-fremstilling og strøm i elnettet. Det handler reelt om at gøre produktions- og strøm-infrastrukturen grønnere, og ikke udelukkende elbilerne.